Privacy & AVG

Privacy & AVG

Beleid, wetgeving, informatie
Dit privacy statement is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens door Stichting Guardian (hierna: Guardian).

Verwerking van persoonsgegevens door Guardian
Wij hechten eraan dat onze dienstverlening open, eerlijk en transparant is. In dat kader vinden wij het belangrijk dat u precies weet welke persoonsgegevens Guardian verzamelt en voor welke doeleinden we deze persoonsgegevens gebruiken. In dit privacy statement beschrijven wij dat op een overzichtelijke manier. Guardian staat er voor in dat persoonsgegevens op een zorgvuldige wijze en in overeenstemming met de wet- en regelgeving worden verzameld, gebruikt en verwijderd. 
Dit privacy statement kan van tijd tot tijd wijzigen als nieuwe ontwikkelingen daartoe aanleiding geven. Het meest actuele privacy statement kunt u vinden op onze website: www.guardianzorg.nl

Waarvoor gebruiken we uw persoonsgegevens? 
Uw persoonsgegevens worden door Guardian verwerkt voor de volgende doeleinden. 

1. Het maken van een afspraak 
Via het formulier op de website kunt u een afspraak maken om te bespreken welke zorg nodig heeft, en of Guardian u deze kan bieden. De contactgegevens die u invult gebruiken we om een afspraak te maken.

2. Het verlenen van zorg 
Wij verwerken persoonsgegevens om zorg te verlenen aan cliënten. Dit betreft onder andere gezondheidsgegevens. Hiervoor sluiten we een overeenkomst met u als cliënt af. Deze gegevens ontvangen we direct van u of van uw huisarts, het ziekenhuis of een andere zorginstelling. In het kader van deze overeenkomst kunnen we ook contactgegevens van wettelijk vertegenwoordigers of familieleden verwerken.

3. Het voeren van administratie 
Om onze dienstverlening mogelijk te maken, dienen wij administratie te voeren. Hierbij verwerken we persoonsgegevens van cliënten.

4. Het declareren van zorg 
Om de geleverde zorg aan cliënten te kunnen declareren, verwerken wij persoonsgegevens van cliënten.

5. Het verbeteren van de website en dienstverlening van Guardian
a. Om een indruk te geven van het soort organisatie dat Guardian is, wordt beeld materiaal gemaakt voor website en folders. Hiervoor wordt toestemming gevraagd aan de betreffende cliënten.
b. Onze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies om de bezoekerservaring te optimaliseren. Een cookie is een eenvoudig klein bestand dat op de harde schijf van uw computer wordt opgeslagen. Wij gebruiken cookies om uw instellingen en voorkeuren te onthouden.

6. Het beveiligen van uw en onze eigendommen
Er zijn camera’s geplaatst in onze instellingen. Dit is ter bescherming van onze cliënten, bezoekers, medewerkers en eigendommen. Deze camera's zijn duidelijk zichtbaar geplaatst en bij betreding van de ruimten wordt u op de aanwezigheid van cameratoezicht geattendeerd.

Welke grondslagen zijn van toepassing? 
Guardian verwerkt uitsluitend persoonsgegevens als daarvoor een wettelijke grondslag bestaat, zoals voorgeschreven wordt in de Algemene Verordening Gegevensbescherming. 
De volgende grondslagen zijn van toepassing:

1. Uitvoeren van overeenkomsten 
De verwerkingen van persoonsgegevens voor het bieden van zorg aan onze cliënten hebben als grondslag ‘uitvoeren overeenkomst’. Hier valt ook het voeren van administratie onder.

2. Gerechtvaardigd belang
a. Guardian heeft een gerechtvaardigd belang voor het uitvoeren van cameratoezicht. Dit belang is het beveiligen van eigendommen en het beschermen van cliënten, bezoekers en medewerkers. Middels een Camerabeleid heeft Guardian gewaarborgd dat de privacy impact van betrokkenen (degenen die gefilmd worden) minimaal is.
b. Voor de afhandeling van uw vragen via het contactformulier op de website of via e-mail, geldt ‘gerechtvaardigd belang’ als grondslag. Het is in het belang van beide partijen dat betrokkenen een tijdige en inhoudelijk correcte reactie ontvangen op hun verzoek.

3. Toestemming
a. Voor het gebruiken van foto’s van cliënten op de website of andere pr middelen van Guardian, vragen we toestemming aan de betreffende cliënten of hun wettelijk vertegenwoordigers.
b. Voor het delen van het medische dossier van cliënten aan andere zorgaanbieders, vragen we toestemming aan de cliënten of hun wettelijk vertegenwoordigers.

Met wie deelt Guardian uw gegevens?
In principe delen we uw gegevens niet met anderen. Dat doen we alleen als het noodzakelijk is voor de uitvoering van de zorgovereenkomst of als we een wettelijke verplichting hebben. In dat geval delen we gegevens met: 

1. Andere zorgaanbieders 
Als de cliënt zorg dient te ontvangen van andere zorgaanbieders, dan deelt Guardian (medische en persoons) gegevens met deze zorgaanbieder. Hiervoor vraagt Guardian toestemming aan de cliënt.

2. Dienstverleners die voor Guardian werken 
We werken samen met dienstverleners die o.a. onze website en ICT-systemen bouwen en beheren. Met hen maken we goede afspraken over hun verplichtingen en bevoegdheden. Deze leggen we vast in contracten.

3. Belastingdienst 
In het geval van fiscale verplichtingen kunnen er gegevens worden gedeeld met de belastingdienst.

4. Verzekeraars 
Om de geleverde zorg aan cliënten te kunnen declareren, worden er gegevens gedeeld met de (zorg)verzekeraar(s).
 
Hoe lang bewaart Guardian uw persoonsgegevens?
Guardian bewaart uw gegevens niet langer dan noodzakelijk is om de in deze privacy statement genoemde doelen te bereiken. 

• We bewaren de gezondheidsgegevens die we verwerken voor de uitvoering van de zorgovereenkomst tot 15 jaar na afloop van de overeenkomst. Dit is conform de wettelijke bepaling (Wet op geneeskundige behandelovereenkomst).

• Er zijn ook gegevens die Guardian verwerkt die verband houden met zorg en ondersteuning, maar die geen gezondheidsgegevens zijn, zoals administratieve gegevens. Deze gegevens bewaart Guardian 7 jaar, overeenkomst de fiscale bewaarplicht.

• Wanneer u ons een e-mail stuurt of een vraag stelt via een contactformulier, dan worden de gegevens die u ons toestuurt bewaard zolang als naar de aard van het formulier of de inhoud van uw e-mail nodig is voor de volledige beantwoording en afhandeling daarvan.

• Camerabeelden die worden ingezet ter beveiliging van eigendommen en bescherming van cliënten, medewerkers en bezoekers bewaren we maximaal 28 dagen. Daarna worden deze vernietigd, tenzij er goede redenen zijn om de beelden langer te bewaren (bijvoorbeeld wanneer deze van belang zijn voor een politieonderzoek). Beelden van camera’s die worden ingezet ter ondersteuning van de zorg worden niet bewaard.

Websites van derden 
Onze websites bevatten links naar andere websites. Guardian is niet verantwoordelijk voor de omgang door die partijen met persoonsgegevens. 
Inzage, wijziging, verwijderen of afschermen van persoonsgegevens. Als u wilt weten welke persoonsgegevens Guardian van u verzamelt en gebruikt, kunt u hiervoor een verzoek indienen. Tevens heeft u het recht: 

• om uw persoonsgegevens te corrigeren of verwijderen (als u daarvoor een gegronde reden heeft) 
• om uw toestemming voor gegevensverwerking in te trekken 
• om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens door Guardian 
• op gegevensportabiliteit. Dat betekent dat u bij ons een verzoek kunt indienen om de persoonsgegevens die wij in elektronische vorm van u beschikken, naar u of een andere, door u genoemde organisatie te sturen. 

U kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, bezwaar of gegevensoverdracht sturen naar info@guardianzorg.nl. Afhankelijk van het type verzoek, kunnen wij u vragen om u te legitimeren. We reageren binnen vier weken op uw verzoek.
 
Heeft u een klacht over de wijze waarop Guardian uw persoonsgegevens verwerkt, dan kunt u dat melden bij info@guardianzorg.nl. Mocht dit niet tot het gewenste resultaat leiden, dan kunt u ook een klacht indienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons
Share by: